Stanley „Stan” Marsh – najmądrzejszy, obok Kyle’a, z czwórki przyjaciół, przywódca paczki, uczeń czwartej klasy szkoły podstawowej w South Parku.

Charakterystyka[edytuj | edytuj kod]

Jest najlepszym rozgrywającym szkolnej drużyny futbolowej. Jest wrażliwym romantykiem, zakochanym w koleżance z klasy Wendy Testaburger, z którą chodzi. W sprawach sercowych jest jednak dość skryty, a ze względu na chodzenie z Wendy bywa wyśmiewany przez kolegów. W pierwszych seriach wymiotował na nią, ilekroć ta się do niego odezwała. Kilkakrotnie Wendy rzucała Stana, ostatecznie jednak schodzili się ponownie.

Jest bardzo przyjacielski i miły. Ma psa wabiącego się Szparek, który okazuje się być homoseksualny. Ilekroć Kenny umiera, wypowiada słynne słowa „O mój boże, zabili Kenny’ego!” Bardzo często pod koniec odcinków wygłaszał jakiś morał, mówiąc o tym, czego się nauczył.

Stan jest najbardziej czuły z czterech chłopców. Na przykład w odcinku "Śmierć Kennego" trudno mu patrzeć na przyjaciela w jego złym stanie, a w "Rodzynkach" wpada w depresję po tym, jak stracił dziewczynę na rzecz Tokena. Również w odcinku "Cielęca zabawa" Stan jest jedynym, który całkowicie przestaje jeść mięso, gdy dowiaduje się, że cielęcina była torturowaną krową.

Depresja Stana jest powracającym tematem w serialu. Stał się przygnębiony właśnie, gdy zerwała w nim Wendy. Przestał wtedy widzieć sens swojego życia i w tym wszystkim dołączył do Dzieci Gotów. Stan w złym stanie był również w odcinkach "Starzejesz się" i "Hamburgery z dupska", gdzie wszystko dosłownie brzmiało i wyglądało dla niego jak gówno. Zaczął pić alkohol, aby świat stał się bardziej kolorowy.

Rodzina[edytuj | edytuj kod]

Randy Marsh[edytuj | edytuj kod]

Randy jest ojcem Stana. Na ogół mają dobre relacje, chociaż Stana często denerwuje obsesyjność Randy'ego i melodramatyczne wybryki. Randy jest też bardzo naiwny, co jeszcze bardziej irytuje chłopca. Nie lubi też uporu ojca, alkoholizmu i ogólnej głupoty.

Poza wybrykami Randy'ego, mają całkiem dobre relacje i Stan wydaje się czerpać radość z przebywania w pobliżu swojego ojca. Wydaje się, że Randy chce mieć silniejszą więź ze Stanem. W "Make Love, Not Warcraft" loguje się do zespołu Stana podczas bitwy z nerdem i prosi o to, żeby mógł grać z synem i jego przyjaciółmi, mimo że jest słabszy niż wszystkie postacie czwartoklasistów. W "Guitar Queer-O" Randy widzi chłopców grających w Guitar Hero i myśląc, że lubią grać na gitarze, chce ich nauczyć grać na prawdziwym instrumencie. W "Starzejesz się" Randy próbuje wypełnić kolejną lukę, słuchając zespołu, który lubi jego syn.

Sharon Marsh[edytuj | edytuj kod]

Jest matką Stana. Jego relacje z nią są często bardziej stabilne niż z Randym. Stan jest bardzo podobny do swojej matki z charakteru, a nawet kurtka Stana jest prawie taka sama, jak koszulka Sharon.

Shelly Marsh[edytuj | edytuj kod]

Jest siostrą Stana. Często obraża brata, znęca się nad nim fizycznie i wydawać się może, że wręcz go nienawidzi. Jednak nie pozwala nikomu innemu skrzywdzić brata, co widać w odcinku "Przedszkole", kiedy Stan prosi ją o radę, co ma zrobić z tyranem Trentem Boyettem. Wydawała się wtedy autentycznie słuchać jego problemu. Czasami jest miła dla brata, jednak nie na długo.

Marvin Marsh[edytuj | edytuj kod]

Marvin jest dziadkiem Stana. Nieustannie zwraca się do wnuka imieniem "Billy".

Babcia Marsh[edytuj | edytuj kod]

Stan prawie wcale nie ma kontaktu z babcią, ponieważ jest ona hospitalizowana z powodu wyniszczającej choroby. Jest jednak zagorzałym użytkownikiem Facebooka.

Jimbo Kern[edytuj | edytuj kod]

Jest wujkiem Stana. On i Randy mają jedną matkę, ale innych ojców. Zdaje się, że on i Stan bardzo się lubią. Jimbo zabrał kiedyś Stana na polowanie, a nawet mocno kibicował mu podczas meczu z Kowbojami. W odcinku "Volcano" Stan chce, żeby wujek był z niego dumny, ponieważ wydawało mu się, że bardziej lubi Kenny'ego od niego.

Relacje[edytuj | edytuj kod]

Kyle Broflovski[edytuj | edytuj kod]

Ta dwójka to najlepsi przyjaciele. Często pracują razem i przeżywają te same przygody. Stan kilkakrotnie ocalił życie Kyle'a i kiedyś nawet powiedział, że nie chce, aby Kyle umarł przed nim. Prawie zawsze broni przyjaciela, gdy nienawiść Cartmana przekracza granice i zdaje się o niego martwić, gdy coś jest nie tak.

Eric Cartman[edytuj | edytuj kod]

Mimo że Stan nie traktuje Cartmana jako przyjaciela, często spotykają się razem, a nawet są w tej samej ekipie. Cartman wydaje się lubić Stana i chciałby mieć z nim bliższą relację, niż ma aktualnie. Jednak Stan bardziej toleruje chłopaka, niż go lubi.

Kenny McCormick[edytuj | edytuj kod]

Chociaż Kenny i Stan wydają się nie mieć tak bliskiej więzi, jak Stan i Kyle, to Stan postrzega go jako przyjaciela. W odcinku "Śmierć Kenny'ego" Stan najtrudniej przeżywa chorobę chłopaka i nie może nawet znieść widoku Kenny'ego lezącego w szpitalu.

Wendy Testaburger[edytuj | edytuj kod]

Jest dziewczyną Stana, a ich związek jest częstym tematem powracającym w serialu. Już w pierwszym odcinku Stan wybiera się z nią na randkę, lecz ze zdenerwowania - wymiotuje na nią.

Wendy jednak zrywa ze Stanem w odcinku "Rodzynki", co doprowadza go do depresji, a nawet powoduje, że na krótko dołącza do grupy gotów. Jednak po jakimś czasie ostatecznie do siebie wracają. W całym serialu zrywają i godzą się jeszcze wiele razy.