South Park Wiki
Advertisement

Eric Theodore Cartman, zwyczajowo nazywany po prostu Cartman – obok Stana Marsha, Kyle’a Broflovskiego i Kenny’ego McCormicka, jeden z głównych bohaterów Miasteczka South Park. W niektórych odcinkach, jak na przykład Rudzielce czy Organizator, przedstawiany jako główny antagonista. Żaden z pozostałych głównych bohaterów serialu nie traktuje go jak przyjaciela i na dobrą sprawę nie wie, kiedy tak naprawdę zaczęła się z nim zadawać, tym niemniej kiedy przyjaźń Stana z Kyle’em zostaje wystawiana na próbę, Stan z reguły zaczyna zadawać się z Cartmanem. We wcześniejszych odcinkach jego najlepszym przyjacielem był Kenny, ale w późniejszych został nim Butters.

Cartman jako pierwszy bohater serialu przedstawiony został bez czapki, co miało miejsce w odcinku Wesołych świąt, Charlie Mansonie! W odcinku Pakerator 4000 90 funtów, czyli około 41 kilogramów.

Geneza[]

Trey Parker i Matt Stone uważali początkowo, że niemożliwe jest przeniesienie postaci takiej jak Archie Bunker, bohatera sitcomu All in the Family z lat 70., do współczesnego serialu. Uznali jednak, że może się to udać, jeśli postać taka będzie animowanym chłopcem mieszkającym w South Parku. Chociaż powszechnie uważano, że jego imię pochodzi od pilota Luftwaffe Ericha Hartmanna, co mogłoby tłumaczyć jego zamiłowanie do Hitlera i nazizmu, twórcy w jednym z wywiadów potwierdzili, że w rzeczywistości pochodzi ono od osoby o nazwisku „Carpman”. Zarówno Parker, jak i Stone stwierdzili, że Cartman jest ich ulubioną postacią z serialu. Chociaż pierwowzorem postaci był Archie Bunker, Toni Johnson-Woods, autorka książki Blame Canada: South Park and Contemporary Culture, uważa, że nosi on również podobieństwa do postaci granej przez Jackiego Gleasona w serialu The Honeymooners z lat 50. i Freda Flintstone’a.

Charakterystyka[]

Dokonania[]

W dotychczasowych odcinkach Cartmanowi udało się osiągnąć wiele zamierzonych celów – znacznie więcej niż pozostałym bohaterom. Część z nich okazała się sukcesem, inne porażkami. Przykładowo w Mysterion: Początek staje się superzłoczyńcą kontrolującym Cthulhu, którego wykorzystuje do niszczenia nielubianych przez siebie rzeczy i osób, począwszy od hippisów, Justina Biebera, żydowskiej synagogi i San Francisco. W Rozpalonej katolickiej miłości zakłada zespół grający chrześcijański rock konkurencyjny wobec zespołu Kyle’a i zakłada się z nim o to, kto pierwszy zdobędzie platynową płytę. Chociaż zdobył fanów, uznanie i pieniądze, przedsięwzięcie okazało się porażką, ponieważ okazało się, że zespoły grające chrześcijański rock nie mogą otrzymać takiego wyróżnienia fonograficznego.

Naruszenia prawa[]

Cartman pochwalić może się bardzo dużą liczbą wykroczeń i naruszeń prawa. Chociaż wielokrotnie dopuszczał się okropności i przestępstw, aresztowany był zaledwie sześciokrotnie - za domniemaną zbrodnię nienawiści, porwanie Buttersa, wrobienie Liane w prowadzenie laboratorium metamfetaminy, przetrzymywanie hippisów oraz towarzyszenie Stanowi w Wielorybich dziwkach, gdzie trafił do japońskiego więzienia. Za działanie jako Szop i sianie zniszczenia wraz z Cthulhu został zatrzymany przez Kyle’a, Kenny’ego, Stana, Clyde’a i Timmy’ego, ci jednak nie przekazali go władzom. Tym niemniej po każdym aresztowaniu szybko opuszczał więzienie, co można wytłumaczyć albo wpłaceniem za niego kaucji przez Liane, albo niekompetencją władz South Parku. Wśród przestępstw popełnionych przez Cartmana znajdują się m.in.:

  • Zabójstwo: w odcinku Zgaś peta dźga i zabija Roba Reinera, co jednak zostaje uznane za samoobronę, Reiner zaś pojawia się w późniejszych odcinkach. W Scott Tenorman musi umrzeć zabija Jacka Tenormana i jego żonę, a następnie rozczłonkuje ich i podaje ich synowi z chili. W odcinku Biedny i głupi zabija kilka osób, w Wing członków chińskiej mafii, jednak ponownie w samoobronie. W Ostatnim Meksykaninie zabija grupkę Meksykanów, mocząc ich wodą i rażąc taserem.przypadkowo rozbił czaszkę Kenny'ego w „Timmy 2000” na patelni, próbując uderzyć robaka w twarz. Chociaż były to efekty uboczne Ritalin i halucynacje, nie miał na myśli legalnego zamordowania Kenny'ego. Kiedy próbował zabić indyka Timmy'ego światłem jelenia w Helen Keller! The Musical przypadkowo zabił Kenny'ego z powodu tego, że sfałszował niewłaściwy.
  • prostytucja:Po tym, jak Kyle spowodował u niego ciężki wstrząs mózgu i amnezję w „Cow Days”, zaczyna myśleć, że był wietnamską prostytutką imieniem Ming Lee i sugeruje się, że prostytuował się z Leonardo DiCaprio. Zrobił to również w „Chickenlover” i „Freak Strike”, ale nie uprawiał z nikim seksu, ale faktycznie udawał prostytutkę.
  • wandalizm:Wspomina w „Śmierci Erica Cartmana”, że złamał płot mężczyzny, nie mówiąc mu o tym. Zniszczył także większość rzeczy w pokoju Buttersa kijem baseballowym w tym samym odcinku. Zrobił to nawet w "AWESOM-O", kiedy schrzanił cały dom Stotchów, próbując znaleźć kasetę wideo, którą miał Butters. Zajmował się domem w „Papierze toaletowym” i „Pierścieniu”, a ponieważ Butters został za to w więzieniu, zrobiłby to Cartman, ale zamiast tego chwalono go za szczerość.
  • Wymuszone samobójstwo: W „T.M.I.” Cartman został umieszczony w grupie kontrolującej złość i tam, używając swojego iPhone'a, wysłał serię wiadomości tekstowych do żony lekarza, który próbował wywołać u niego reakcję. Te smsy postawiły żonę lekarza w bardzo złej sytuacji, ponieważ w tych SMS-ach Cartman zmuszał żonę lekarza do popełnienia samobójstwa, w którym to robi. Nie wiadomo, w jaki sposób uzyskał numer telefonu do lekarza, ponieważ potrzebował go do napisania SMS-a. Wygnał Kenny'ego, Stana, Kyle'a, Timmy'ego, Clyde'a i Tokena do „mrocznego zapomnienia” w „Coon kontra Coon i przyjaciele”, w którym Kenny został zmuszony do wbicia się na szpikulec pod klifem, aby ocalić swoje przyjaciele. Robi to ponownie w „Bass to Mouth”, kiedy oszukuje Jenny Simons, by zjadła babeczkę, do której Cartman potajemnie dodał silny środek przeczyszczający. Sprawia, że ​​Jenny niszczy spodnie na zajęciach, w wyniku czego próbuje popełnić samobójstwo. Samobójstwo nie udaje się i ona przeżywa, ale w trakcie dochodzi do złamania miednicy i została przewieziona do szpitala. Zrobił to nawet przed wypadkiem Jenny, kiedy zmusił jednego ze studentów do tego, że załatwił sobie spodnie do tego stopnia, że ​​potrzebował nowych ubrań od swojej matki, w związku z czym wystawił go na stronę internetową Eavesdropper i skłonił go do myślenia o samobójstwie, ale ostatecznie zdecydował się tego nie robić. Na rok przed "Bass to Mouth" Cartman spowodował pierwszy incydent, w którym uczeń zgniótł sobie spodnie, a następnie wykonał z tego rytuał, powodując, że dzieciak się zabił.
  • Przemoc wobec zwierząt: W różnych odcinkach Cartman molestuje pana Kitty za każdym razem, gdy kot próbuje zdobyć jego jedzenie. Ponadto w „Douche and Turd” zauważono, że Cartman złamał nogę kotka Kenny'ego McCormicka. Uderza też Puszystego w "Cherokee Hair Tampons" po tym, jak świnia go budzi.
  • Próba zabójstwa: próbował zabić Kyle'a, Stana i Kenny'ego w „Papierze toaletowym” za pomocą kijem wiffle, nie rozumiejąc głupoty planu. Próbował także strzelić do Prezydenta FOXa w Cartoon Wars Part II, nie zdając sobie sprawy, że jego broń nie jest załadowana. W "Tsst" spiskował, by zabić własną matkę, ponieważ czuł się przez nią uciskany po tym, jak zatrudniła Zaklinacza Psów Cesara Millana, aby poradził sobie z zepsutym i złośliwym zachowaniem Cartmana. Próbował także zamordować Buttersa w „The Last of the Meheecans”, aby uniemożliwić mu przekroczenie granicy amerykańsko-meksykańskiej.
  • Próba ludobójstwa: w „Pasji Żyda” próbuje eksterminować Żydów, aw „Ginger Kids” próbuje zmusić ludzi do zniszczenia imbirów. Kiedy staje się jednym, zamiast tego planuje zabić wszystkich nie-Rudych, nie chcąc przeżywać całego życia jako mniejszość. W „Coon 2: Hindsight”, „Mysterion Rises” i „Coon vs. Coon & Friends”, Cartman wraz z Cthulhu próbują unicestwić Żydów, atakując różne żydowskie świątynie.
  • Enforced Cannibalism: W „Scott Tenorman Must Die” Cartman nakłania rolnika do zabicia rodziców Scotta Tenormana. Następnie Cartman bierze zwłoki i umieszcza je w chili, aby mógł podać je Scottowi Tenormanowi na festiwalu Chili Con Carne. Cartman robi to i dlatego oszukuje Scotta Tenormana do kanibalizmu. W „A Ladder to Heaven” Cartman pomylił prochy Kenny'ego z czekoladową mieszanką mleczną i pije go, aż w końcu został opętany przez swoją duszę.
  • Atak: Zrobiony kilka razy, chociaż wiele z nich to nie przestępstwa, a tak naprawdę tylko walka z przyjaciółmi. Bije Jimmy'ego w „Casa Bonita”, kiedy Jimmy się tego nie spodziewa, a biorąc pod uwagę, że jest niepełnosprawny, może to być przestępstwo. W „Szopie” atakuje także mężczyznę i kobietę z pazurami na rękach, drapiąc mężczyznę po twarzy i zmuszając kobietę do ucieczki w przerażeniu (myślał, że kobieta została zgwałcona). W „Coon 2: Hindsight” Cartman brutalnie atakuje Mintberry Crunch i Mosquito metalowymi pazurami na rękach bez żadnego powodu. Cartman robi to ponownie w „Mysterion Rises”, kiedy bije małą dziewczynkę na lotnisku po tym, jak zapytała go, jak wygląda Mintberry Crunch. Atakuje Pipa i Tokena kamieniem powodującym złamanie ich broni, co jest łagodnym atakiem, ale Cartman zostaje aresztowany za przestępstwo z nienawiści.
  • Przemyt: został liderem kartelu smażonych kurczaków w programie „Leczniczy smażony kurczak”. Jednak nie liczy się to jako przestępstwo, ponieważ KFC nie zostało tak naprawdę wyjęte spod prawa i tak naprawdę niektóre restauracje zostały zamknięte.
  • Posiadanie narkotyków: W „Crack Baby Athletic Association” Cartman dał trochę crack dzieciom, u których zdiagnozowano zespół kokainowy u płodu, a następnie nagrał je na wideo, bawiąc się workiem cracku i umieścił go w Internecie. Podał także crack kobiecie uzależnionej od kokainy i będącej w ciąży ze swoim dzieckiem. Pęknięcie, które posiadał, mogło pochodzić od jego matki i widziano ją, jak paliła ją po seksie z dwoma mężczyznami w „Jakovasaurs”

Znaczenie w popkulturze[]

Cartman uznawany jest za najpopularniejszą postać z Miasteczka South Park. Również twórcy przyznają, że jest on ich ulubionym bohaterem, z którym w dużym stopniu mogą się identyfikować. Ze względu na politycznie niepoprawne zachowania, postać była obiektem zarówno pochwał, jak i krytyki – przykładowo niektórzy przedstawiciele społeczności żydowskiej uważają, że jego antysemityzm i podejście do Kyle’a dobrze obrazuje to, jak traktowani się niektórzy żydzi, inni z kolei uważają, że takie dowcipy ze strony twórców stawiają ich w złym świetle. Cartman wielokrotnie znalazł się na liście najbardziej rozpoznawalnych animowanych postaci wszech czasów. W codziennym użyciu Amerykanów znalazły się często powtarzane przez Cartmana frazy: „Pieprzcie się, idę do domu” (ang. Screw you guys, I’m going home) i „Uszanuj moją władzę” (ang. Respect my authoritah).

Advertisement