South Park Wikia
Advertisement

Eric Theodore Cartman, většinou uváděný pouze jako Cartman, je jednou z hlavních postav, společně se Stanem Marshem, Kylem Broflovskim a Kennym McCormickem. V některých případech bývá vyobrazován také jako hlavní antagonista, například v epizodě „Supertaška“. Žádný ze zbylých tří protagonistů Cartmana nepovažuje za svého přítele a vlastně ani neví, proč se s ním začali bavit, přesto se však mezi nimi zrodila jistá forma nestabilního přátelství. Obvykle však bývá první volbou pro Kylea, když se rozhádá se Stanem. V dřívějších epizodách trávil Cartman nejvíce času s Kennym, kterého v pozdější fázi seriálu nahradil Butters Stotch.

Koncept a vytvoření

Tvůrci Trey Parker a Matt Stone si původně mysleli, že by nebylo možné přivést do televize na konci 20. století postavu na motivy Archieho Bunkera. Poté však přišli s myšlenkou, že by to šlo, kdyby tou postavou byl animovaný devítiletý (dříve osmiletý) chlapec žijící v horském městečku South Park v Coloradu. A tak se zrodil Cartman.

Na rozdíl od všeobecného přesvědčení, že je Cartmanovo jméno inspirováno německým válečným pilotem Erichem Hartmannem, Parker a Stone v online rozhovoru uvedli, že jeho jméno je inspirováno jejich přítelem, který má příjmení „Carpman“. Tvůrci také mnohokrát uvedli, že Eric je jejich nejoblíbenější postavou z celého seriálu. Ačkoli byl Cartman původně vytvořen podle Archieho Bunkera, Toni Johnson-Woods, autorka knihy Blame Canada: South Park and Contemporary Culture, přirovnala jeho postavu také k Jackiemu Gleasonovi ze sitcomu The Honeymooners a Fredu Flintstoneovi.

Vzhled

Cartman většinu času nosí červenou bundu, žluté rukavice, modrou čepici se žlutou bambulí, hnědé kalhoty a černé boty. Pod bundou občas nosí zelené tričko s obrázkem medvěda, bílé tílko nebo tmavě červené tričko. Má středně dlouhé vlasy hnědé barvy a černé obočí trojúhelníkového tvaru. I když má Cartman nadváhu, neustále to popírá (hlavně v dřívějších sériích), přičemž často opakuje: „Já nejsem tlustej, mám jen těžký kosti“ a podobné výmluvy. Ačkoli, jak je vidět v epizodách „Veselé Vánoce, Charlie Mansone“ a „Cartmanland“, jeho problémy s váhou mohou být genetické, jelikož všichni z rodiny Cartmanových, s výjimkou jeho matky, mají extrémní nadváhu.

Charakter

Cartman SPS.jpg

Cartman se dá ve stručnosti popsat jako zlé, surové, vzteklé, sobecké, arogantní, nevyzrálé, destruktivní, sarkastické, namyšlené, hlučné, líné a šílené dítě. Rovněž se chová rasisticky a stereotypně téměř ke každému, koho má ve své blízkosti. Ty nejtemnější podtóny jeho osobnosti často naznačují extrémní duševní nerovnováhu. Kromě toho, že je vyobrazován jako člověk s nedostatkem morální odpovědnosti nebo sociálního cítění, se také zdá, že si užívá neštěstí druhých a všeobecně není schopen projevit empatii, ovšem vyskytly se i výjimky – například v epizodě „Jak se jí zadkem“. I přes závažnost jeho činů je pravděpodobné, že jsou druhem emočního obranného mechanismu proti jeho chabé sebedůvěře a (potencionálně) zmatené sexualitě. Tato „obrana“ se však nezdá být neproniknutelná, o čemž svědčí například epizoda „Jedno procento“, jenž paroduje klišé typického padoucha, který se stane benevolentním. V podobných epizodách často dokáže přesvědčit Kylea, že má dobré úmysly, jako je tomu například v dvojepizodě „Animákové války“, kde se ze začátku zdá, že je znepokojen bezpečností lidí, kterou ohrožuje kontroverzní epizoda seriálu Griffinovi, jenž zobrazuje podobiznu proroka Mohameda. Nakonec se však ukáže, že Cartmanovi jde pouze o to, aby se Griffinovi přestali vysílat. V epizodách „Končí invalidové v pekle?“ a „Pravděpodobně“ se Kyle a ostatní nechají napálit Cartmanovými „dobrými úmysly“ ve snaze zachránit děti ze South Parku od toho, aby skončily v pekle. Nicméně se ukázalo, že to dělal jen pro peníze. V epizodě „Kenny umírá“ byl rozrušen z Kennyho blížící se smrti, což vedlo k tomu, že s ním soucítil dokonce i Kyle. Později, když byly odhaleny jeho údajně skutečné motivy, s ním Kyle začal bojovat na Kennyho obranu, ačkoli Cartman byl tehdy skutečně rozrušen z Kennyho stavu a teprve až později zjistil, že z toho může mít prospěch.

Ve výjimečných případech dokáže Cartman projevovat soucit – například v epizodě „Kozy jako vozy“, ve které schovává před úřady kočky na půdě.

Angry Cartman.jpg

Ve své škole často otravuje a šikanuje ostatní studenty, v důsledku čehož jím mnoho lidí pohrdá. On sám se však za šikanátora nepovažuje; ve skutečnosti se zdá, že vůbec nerozlišuje mezi dobrem a zlem a dělá pouze to, co považuje za nutné k tomu, aby se posunul vpřed. Zdá se, že Cartman není motivován ani tak osobním ziskem, jako prosazováním nadřazenosti nad ostatními. V epizodě „Žhavá katolická láska“ vyhrál v sázce s Kylem 20 dolarů, ale místo toho, aby peníze utratil, jednoduše se s nimi předváděl, dokud Kyle neuznal jeho pravdu, čímž mu však zkazil radost z vítězství a vyvolal u něj záchvat vzteku. Totéž se stalo v epizodě „Křesťanský rock“, ve které se Kyle vsadí o 10 dolarů s Cartmanem, že dokáže jako první získat platinové album za křesťanskou hudbu. Cartman sice vydá úspěšné album a vydělá miliony dolarů, ovšem nakonec zjistí, že křesťanské společnosti nerozdávají platinová, nýbrž myrhová alba, což znamená, že nemůže Kylea porazit, což u něj opět vyvolá obrovský vztek.

Cartmanova známá hláška „Respektuj mou autoritu!“ zdůrazňuje jeho hlad po moci a diktátorské rysy. I přes to však u svých vrstevníků vzbuzuje autoritu jen zřídkakdy. Je možné, že s některými lidmi ho pojí jistý druh nestabilního přátelství, ale kvůli jeho povaze není příliš patrné.

Je ironií, že navzdory (nebo možná kvůli) těmto vlastnostem se Cartman zdá být přirozeným vůdcem, schopným využít ohromné charisma a výřečnost k tomu, aby na okamžik získal poslušnost velkých skupin (jako v „Umučení Žida“), přičemž se zdá, že si je přirozeně vědom toho, jak využít davovou psychózu a nasměrovat ji k dosažení svých osobních cílů. V situacích, kdy ostatní kluci sdílejí jeho cíle, stane se z Cartmana často vůdce party (např. v epizodách: „Věnuj se lásce, ne Warcraftu“, „Seznam“ nebo „Marjorine“). Když využívá své schopnosti k „dobru“, jsou ostatní ochotni ho následovat a důvěřovat mu.

Cartman sdílí také mnoho kontroverzních názorů obou tvůrců seriálu, a to i přes to, že podle sebe vytvořili především Stana a Kylea. Jako příklad lze uvést extrémně silnou nechuť k seriálu Griffinovi pro nedostatek vývoje postav, zápletek či chytrého humoru. Další příklady zahrnují Cartmanovu nenávist k hnutí hippies a jeho pohrdání katolickou církví.

Odkazy

Související články

  • Galerie Erica Cartmana
  • South Park: The Cult of Cartman

Externí odkazy

Advertisement